SEKAR MACAPAT
Sekar inggih menika reriptan utawi dhapukaning basa mawi paugeran tartamtu (gumathok) ingkang pamaosipun kedah dipunlagokaken ngangge kagunan sawanten (Padmosoekotjo, 1960:25)
Sekar macapat inggih menika sekar ingkang kaping papat (sekawan)
Waosan sekar I : maos sekar ageng sapadeswara (sapada/ kalih padadirga)
II : maos sekar ageng setunggal pada dirga (kalih pada pala/ gatra)
III : maos sekar tengahan
IV : maos sekar alit (macapat)
Adhedhasar lagunipun sakawit sekar macapat menika kalagokaken kanthi lagu maos. Pramila sekar macapat ugi wonten ingkang mastani maca cepet. Wonten ugi ingkang mastani anggone maca papat-papat inggih menika sekawan wanda-sekawan wanda.
Timbulipun Sekar Macapat
Sekar Macapat sampun wonten nalika jaman Majapahit, ananging sakalangkung anem saking sekar Tengahan. Sekar Macapat menika manut Tedjohadisumarto karipta dening Prabu Dewawasesa/ Prabu Banjaransari kala taun Jawi 1191 utawi 1269 masehi.
Sekar Macapat sampun wonten nalika jaman Majapahit, ananging sakalangkung anem saking sekar Tengahan. Sekar Macapat menika manut Tedjohadisumarto karipta dening Prabu Dewawasesa/ Prabu Banjaransari kala taun Jawi 1191 utawi 1269 masehi.
Antawisipun sekar Macapat kaliyan Tengahan menika meh memper.
Paugeranipun meh sami (guru gatra, guru wilangan, saha guru lagu),
ingkang mbedakaken naming basanipun. Sekar Tengahan ngangge basa Jawi
Tengahan, dene sekar Macapat ngangge basa Jawi enggal. Ing sekar
Tengahan limrahipun cakepan winastan kidung, mila wonten kidung Durma,
kidung Sinom. Cakepan kasebat sinerat wonten ing Kidung Sundayana.
Paugeran Sekar Macapat
Paugeranipun sekar Macapat wonten tiga ingih menika:
a. Guru gatra yaiku gunggungipun larik ing saben pada
b. Guru wilangan yaiku gungungipun wanda saben larik/ gatra
c. Guru lagu yaiku dhawahing swanten vokal ing pungkasaning gatra
Paugeranipun sekar Macapat wonten tiga ingih menika:
a. Guru gatra yaiku gunggungipun larik ing saben pada
b. Guru wilangan yaiku gungungipun wanda saben larik/ gatra
c. Guru lagu yaiku dhawahing swanten vokal ing pungkasaning gatra
Gunggungipun tembang macapat wonten 11, inggih menika
1.Mijil, 7. Maskmambang,
2. Kinanthi, 8. Durma,
3. Sinom, 9. Pangkur,
4. Asmarandana, 10. Megatruh,
5.Dhandhanggula 11. Pocung.
6. Gambuh,
1.Mijil, 7. Maskmambang,
2. Kinanthi, 8. Durma,
3. Sinom, 9. Pangkur,
4. Asmarandana, 10. Megatruh,
5.Dhandhanggula 11. Pocung.
6. Gambuh,
Tembang macapat menika minangka pralambang gesanging manungsa wiwit lair dumugi mati.
Manungsa lair ing ngalam donya metu saka guwa garba (MIJIL) nalika isih cilik kudu dituntun utawa dikanthi (KINANTHI) yen wis rumaja (SINOM) duwe rasa tresna utawa aweh katresnan marang wong liya (ASMARANDANA).Sing lagi nandhang tresna swasanane katon endah lan manis (DHANDHANGGULA) sawise mengku kulawarga kudu ngerti GAMBUH) marang prakaraning urip. Manawa wis tuwa uripe bakal ngambang (MASKUMAMBANG) mikirake donya lan akherat. Tambah tuwa saya mundur (DURMA) mungkur ing kadonyan (PANGKUR) ngadhepi akherat mula gentur ngibadahe. Sawise mati ateges pegat ruhe (MEGATRUH). Banjur dibuntel utawa dipocong (POCUNG).
Manungsa lair ing ngalam donya metu saka guwa garba (MIJIL) nalika isih cilik kudu dituntun utawa dikanthi (KINANTHI) yen wis rumaja (SINOM) duwe rasa tresna utawa aweh katresnan marang wong liya (ASMARANDANA).Sing lagi nandhang tresna swasanane katon endah lan manis (DHANDHANGGULA) sawise mengku kulawarga kudu ngerti GAMBUH) marang prakaraning urip. Manawa wis tuwa uripe bakal ngambang (MASKUMAMBANG) mikirake donya lan akherat. Tambah tuwa saya mundur (DURMA) mungkur ing kadonyan (PANGKUR) ngadhepi akherat mula gentur ngibadahe. Sawise mati ateges pegat ruhe (MEGATRUH). Banjur dibuntel utawa dipocong (POCUNG).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar